Kampania Narodowego Instytutu Dziedzictwa „Zabytki to Twoje dziedzictwo. Nie pozwól niszczyć. Reaguj!” została nagrodzona w konkursie Złotych Spinaczy 2021 – najważniejszej nagrody branży public relations w Polsce. Wykonawcą kampanii jest agencja 38 Content Communication.
„Zabytki to Twoje dziedzictwo. Nie pozwól niszczyć. Reaguj!” to hasło, które ma na celu zwrócić uwagę na wszelkie przejawy przestępstw i wykroczeń związanych z zabytkami. Ideą kampanii jest zwrócenie uwagi na rolę zabytków w kształtowaniu tożsamości kulturowej, ale przede wszystkim uświadomienie, że zabytki to dobro wspólne i nasza wspólna odpowiedzialność.
Pierwsza edycja kampanii „Zabytki to Twoje dziedzictwo. Nie pozwól niszczyć. Reaguj!” została doceniona brązową statuetką w kategorii Kultura i media, na równi z 27. edycją wydarzenia Pol’and’Rock Festival. W ramach kampanii powstał spot: www.youtube.com/watch?v=RCmKWw4F1UU pokazujący w jaki sposób prace związane z utrzymaniem zabytku w należytym stanie może zepsuć jedno lekkomyślne działanie.
Kolejnym krokiem było zaangażowanie pisarzy kryminałów. Ryszard Ćwirlej, Hanna Greń, Marcin Wroński oraz Bartosz Szczygielski – stworzyli krótkie, pełne emocji historie przestępstw przeciw zabytkom. Nowele cały czas można przeczytać na oficjalnej stronie kampanii zabytki-reaguj.nid.pl/
W 2021 wystartowała druga edycja kampanii, która potrwa do końca roku. Koncentruje się na mediach społecznościowych. W sieci powstaje ruch społeczny pod hasłem #niemamojejzgodynato. Do współpracy zaproszono Youtubera Dawida Myśliwca, twórcę kanału „Uwaga! Naukowy Bełkot”, który w swoim nowym filmie wyjaśnia, dlaczego niektóre przedmioty traktujemy zwyczajnie, a innym przypisujemy szczególne wartości. Film pt. „Czy założyłbyś sweter, który wcześniej nosił…” można oglądać tutaj: www.youtube.com/watch?v=M2V2asLE_Fw
Do akcji #niemamojejzgodynato może przyłączyć się każdy, kto chce wyrazić swoje „nie” dla dewastacji zabytków. Więcej na stronie: zabytki-reaguj.nid.pl/niemamojejzgodynato-dolacz-do-kampanii-na-instagramie/
XIX edycja konkursu Złote Spinacze – organizowanego przez Związek Firm Public Relations została rozstrzygnięta 3 grudnia. Rozdanie nagród odbyło się podczas uroczystej gali. Jury przyznało łącznie aż 100 Spinaczy – 25 Złotych, 35 Srebrnych oraz 40 Brązowych.