00:17  Zespół zabytków, nad którymi czuwa Fundacja Zbiorów Rodziny Sosenków 00:22stanowi jeden z najpoważniejszych i bezcennych zbiorów prywatnych 00:25  dokumentujących dziedzictwo materiakne Polaków i Krakowian. 00:29  Na codzień eksponaty są niedostepne dla publiczności 00:32 ze względu na brak możliwości prezentowania ich w stalej siedzibie. 00:37   Po raz pierwszy kolekcjonerzy przedstawiaja swoją kolekcję we własnym domu szerszemu odbiorcy. 00:42 Eksponaty zostały wkomponowane w klimatyczne wnetrza pełne antyków i świątecznych bibelotów 00:47 ukazując przy tym archiwum dziedzictwa choinki, które prezentuje wszystkie oblicza polskiej tradycji bożonarodzeniowej. 00:55 Zasób kolekcji to kilka generacji, kilka pokoleń, 01:00 taka sztafeta międzypokoleniowa, która przekazywała sobie swoje ozdoby, 01:05 których później kolejne pokolenie uzywało na coraz to młodszych choinkach. 01:11 Fenomenem tej kolekcji jest to, że tak kruche dziedzictwo, 01:14 tak delikatne obiekty przetrwały zawirowania dziejowe, wojny, ciężkie czasy, 01:20 a mimo to zachowały się do naszych czasów. Nawet te z połowy XIX w. 01:26 Kolekcja Sosenków, jeżeli chodzi o ornamenty choinkowe 01:32 to na prawdę fenomenalny zbiór, bardzo cenny, porównawczy, 01:36 wspaniałe archiwym dziedzictwa choinki polskiej, które prezentuje  01:40 wszystkie możliwe oblicza w jednej lokalizacji, właśnie w naszych zbiorach. 01:50 Pierwsza połowa XIX w. to czas kiedy upowszechniła się w Polsce choinka 01:56 jako drzewko bożonarodzeniowe, natomiast prawdziwą rewolucję w zdobieniu choinek, 02:04 rewolucję w zastąpieniu ozdób naturaliów, czyli jabłek, orzechów, innych owoców 02:12 na drzewkach choinkowych wprowadził Hans Greiner 02:18 pracownik huty szkła w Lauschy. 02:21 Wymyślił, że zamiast starać się o pieniądze na to, żeby kupić dość kosztowne ozdoby 02:30 w rofmie jabłek, orzechów, postanowił zrobić ich imitacje ze szkła. 02:37 Te ozdoby tak  bardzo się natychmiast spodobały, że wszyscy znajomi, rodzina 02:44 chcieli mieć natychmiast podobne i wieśc o tych ozdobach rozeszła się 02:52 lotem błyskawicy do tego stopnia, że w rok później, w 1848 r. 02:59 zobaczyliśmy opublikowaną w jednym z czasopism ilustrację, 03:04 gdzie królowa Wiktoria i cała jej rodzina siedzi przy stole, 03:10 w tle jest oczywiście choinka i cała choinka jest ozdobiona właśnie bombkami choinkowymi. 03:17 Niewiele lat później, niemiecki wynalazca, chemik Justus Liebig wymyślił, 03:27 `że bańki choinkowe można od środka posrebrzyć metodą azotanu srebra 03:35 i nagle prawie bezbarwna i taka przejrzysta bombka zaczęła 03:42 zaczęła bardzo mocno odznaczać się od samej choinki 03:45 dlatego, że błyszczała, srebrzyła się jak gwiazda. 03:50 Można powiedzieć, że ten czas to jest taki pierwszy etap rewolucji w zdobieniu drzewka choinkowego. 03:59 Pytanie skąd wzięła się nazwa "bombka", dzisiaj tak powszechna? Zapytajmy o to pana Marka. 04:07 Proszę sobie wyobrazić, że w XVIII i XIX w. bomby, które rzucano 04:13 miały kształt kulisty i na szczycie tej bomby był taki jak gdyby kominek, 04:22 z którego wystawał żarzący się wiecheć. Kiedy został rzucony taki przedmiot, 04:28 to wtedy następowała eksplozja.  04:32 Ponieważ bombka choinkowa, bańka choinkowa najbardziej właśnie taką bombę przypominała 04:39 stąd zaczęto określać, że to jest bombka choinkowa i ten wyraz do dzisiaj jest używany powszechnie. 04:50 Nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę, że tak powszechna dziś bombka 04:55 ma zaledwie 175 lat. Wynaleziono ją jeszcze w pierwszej połowie  XIX w. 05:01 Produkowano ją w dużych i małych hutach, techniką hutniczką, techniką wydmuchiwania 05:09 i głównie były to bańki w kształcie kuli. 05:12 Natomiast druga technika polegala na wydmuchiwaniu do form drewnianych i metalowych 05:17 różnych kształtów. Takie figuralne bańki miały kształt mikołajów, zwierzątek, 05:23 figurek, jabłek, owowców i były urozmaiceniem różnych motywów. 05:28 Dziś figuralne bańki stanowią niesamowitą fantazję projektantów, 05:33 którzy tworzą nowe motywybaniek. Natomiast te, które posiadamy w kolekcji 05:39 są źródłem inspiracji, ale też odwzorowaniem tradycji, różnych motywów, 05:44 które miały okazję, przez różne okresy, różne style i rózne epoki 05:50 pokazywać rozwój tego wynalazku jakim jest szklama bombka. 05:55 Dziś oczywiście  bańki zastępujemy nowymi materiałami. 05:59 Są bańki produkowane z tworzyw sztucznych, są zdobione nowoczesnymi technikami. 06:05 Natomiast te tradycyjne oparte są głównie na szkle. 06:15 `Kolekcja bomek, która znajduje się w naszych zbiorach 06:18 to niesamowite źródło wiedzy o historii bombki i choinkowej, o motywach, 06:23 o technikach, o zdobieniach, o stylach, o róznych epokach. 06:28 Możemy porównać na podstawie różnych egzemplarzy rozwój  tego wynalazku, 06:33 Natomiast bardzo ważnym źródłem wiedzy, dodatkowym, które wzmacnia to 06:37 co pokazują eksponaty, jest ikonografia.  06:40 Ta ikonografia, czyli to, co zostało zapisane na obrazach. Te obrazy to katalogi 06:47 ofertowe różnych hut, róznych sklepów, które prezentowały swój asortyment. 06:55 W kolekcji  niezwykle ważne są katalogi. Katalogi pozwalają nam na właściwe datowanie, 07:01 określenie pochodzenia i określenie asortymentu, kształtów bombek 07:09 i wszelkich innych ozdób choinkowych.  07:11 Posiadanie takich katalogów jest niezwykle istotną rzeczą, 07:16 zdobywanie tych katalogów jest niezwykle trudne, bo bardzo wiele z nich niestety już przestało istnieć. 07:28 Zanim powstała bombka szklana funkcjonowały ozdoby wykonane z innych materiałów. 07:33 Z papieru, z tektury, z bibiuły, z drutu metalowego, z drewna. Były też ozdoby woskowe, 07:41 były równiez wykonywane ze słomy. Wszystko ręcznie. Prawdziwe rzemiosło. 07:46 Oczywiście tutaj ogromny zakres motywów ludowych, etnograficznych. 07:52 Istniały ozdoby, które służyły do zawieszania, ale były też ozdoby do oplatania. 07:58 Poprzedniczką naszej tradycyjnej choinki jest podłaźniczka. 08:01 I do tego wlaśnie typu choinki byłt projektowane ozdoby, które miały charakter zwisający. 08:09 Błyskotały, jeżeli chodzi o użycie na przykład folii posrebrzanej, to było głównym zadaniem ozdób świątecznych. 08:17 Czyli rozświetlenie, iluminacja, dodanie kolorów, dodanie barw w tym zimowym, chłodnym okresie. 08:27 Jeśli mówimy o oświetleniu to musimy pamiętac, ze oświetlenie na początku to były po prostu swieczki, 08:36 ale żeby te świeczki umocowac do choinki w jakis bezpieczny sposób, 08:42 to trzeba było wymyślić swojego rodzaju lichtarzyki. 08:47 Kiedyś pytano mnie co t oza dziwne urządzenie. Takie jakieś dwie ciężkie wisienki, 08:55 które połączone są drutem, a na szczycie jest spiralka.  09:00 To jest właśnie bardzo wczesny typ lichtarzyka na świeczkę. Tutaj w ta spiralkę 09:07 wtykało się świeczkę, a całość zawieszało się na gałązce, utrzymywało to świeczkę w pionie 09:16 Jeśli dobrze powieszona była świeczka, to nie było zadnego nieszczęścia. 09:21 Niestety znamy z literatury bardzo wiele przypadków pożarów, które rozpoczęły się 09:28 właśnie od świeczki choinkowej. Zapalenia się samego drzewka, potem firanek itd. 09:36 Także wielkie święto, wielka uroczystość zmieniała się w akcję gaśniczą. 09:48 Wyroby galanteryjne nabywano w odpowiednich sklepach papierniczych 09:52 oferowano je otwierając księgę pełną takich szablonów, w których był jeden motyw. 09:58 Z tego szablonu można było wybrac dwie sztuki, czy dwa motywy, 10:03 więc sama prezentacja takiego kolorowego albumu była wielkim przeżyciem dla dziecka, czy dla dorosłego. 10:11 A w jaki sposób wykonywano te sztancowane, piękne, tłoczone kartoniki? 10:19 Te papiery ozdobne po angielsku nazywane scrapsami, czyli jak gdyby wydzierankami, wyrywankami, 10:28 wykonywano niezwykle skomplikowanymi technologiami. 10:31 Żeby tego typu aniołka zrobić, jeszcze na dodatek wytłoczyć na nim kształty 10:39 tak zwanym suchym, czy ślepym tłokiem, 10:42 to potrzebne były aż cztery narzędzia. Dwa narzędzia, które pozwalały na wykrojenie 10:49 kształty zewnętrznego. Natomiast kolejne dwa narzędzia to wklęsłe i wypukłe tłoczniki, 10:58 które powodowały wytłoczenie na zawsze takiego kształtu jaki był pożądany. 11:05 Tutaj mamy i włosy, i pióra anioła, przepięknie fakturowane. 11:11 Tego typu galanteria papierowa była bardzo kosztowna, więc zawsze liczono się z wydatkami. 11:21 Najczęsciej kupowano wszelkiego typu drobne dodatki. 11:27 Na tym na przykład aniołku widzimy buzie dziecka, bardzo ładną, litografowaną, 11:35 natomiast reszta wykonana jest ze zwykłej bibuły gufrowanej, 11:40 ale za to ozdobionej róznymi gwiazdeczkami, które kupowało się prawie że, można powiedzieć z metra, 11:47 bo to były połączone takimi drobnymi elementami w całą płaszczyzne gwiazdeczki 11:54 i można było sobie kupić czy decymetr kwadratowy, czy cały arkusz zależnie od majętności kupującego. 12:04  12:07 Kolekcja ozdób choinkowych jest jak morze. Jest tych ozdób przeogromna ilość 12:14 natomiast naszym zadaniem jako kolekcjonerów, osób, które maja zadbac o to żeby wszystko przetrwało 12:22 dla następnych pokoleń, jest takie przechowywanie, takie zabezpieczanie tych ozdób 12:28 żeby im się żadna krzywda nie stała. Stąd przygotowywanie materiałów 12:34 do prezentacji to sa długie godziny rozpakowywania kolejnych pudeł, 12:40 w których są pudełeczka. W każdym pudełeczku jest tylko jedna ozdoba 12:46 pudeleczka są przejrzyste, więc przynajmniej widzimy co się w nich mieści. 12:51 To jest jedyna metoda na to, żeby zachowywać ozdoby w dobrej kondycji, 12:58 ponieważ często te egzemplarze, które trafiają do naszych zbiorów 13:04 sa splątane, są zabrudzone bardzo mocno, są porozrywane. 13:10 Trzeba przeprowadzić całe długotrwałe zabiegi żeby, po pierwsze odczyścić je, poza tym ponaprawiać, połączyć. 13:19 To wszystko wymaga ogromnej pracy, a każda właściwie zabawka, każda ozdoba choinkowa 13:27 jest wykonywana w innej technologii. Są ozdoby z tak zwanego szychu srebrnego, 13:34 czyli struganego na anielskie włosy, jesli tak można określić, srebra. 13:42 Ten szych służy do ozdabiania zarowno tego typu ozdób z aniołkami, czy innymi wizerunkami litografowanymi, 13:52 ale też może stanowić samodzielną ozdobę. 13:57 Często zwieńczenia choinki w formie gwiazy czy w formie szpica tez zdobione są całkowicie szychem. 14:07 Ten szych niestety patynuje, dlatego że wytwarzają się siarczki i inne związki 14:16 na powierzchni srebra. Powodują czernienie, ale i tak pewna ilośc tego połysku zostaje zachowana 14:25 i nie traca urody. Ja zawsze zachwycony jestem ozdobami tzw. komórkowymi, 14:34 tak my je nazywamy. Jak plaster miodu wyglądają. Te ozdoby wymagaja bardzo dużej precyzji przy wykonywaniu. 14:45 A jeśli sie niechcący zgniecie taka ozdoba, to naprawa wymaga wielu godzin reperacji. 14:53 ` 14:57 Niektóre osoby robią takie bardzo proste konstrukcje, jak ten wachlarzyk 15:04 na którym też nalepiono dwa aniołki. Jeden z jednej, drugi z drugiej strony. 15:10 Ciepłe powietrze, które najczęsciej w pomieszczeniach obiega  15:14 powoduje okręcanie się tych wachlarzyków, więc tworzy to drzewko takie wrażenie mobilności. 15:23 Niektórzy używają do zdobienia ozdób nawet tak twardych minerałów jak kwarc, mika 15:32 i inne błyszczki. To powoduje, że mamy takie ozdoby o znacznie sztywniejszej konstrukcji, 15:42 ale są też calkiem miękkie. Proszę popatrzeć, tutaj są ozdoby, które sa po części 15:48 wykonane z waty, ale część jest z drutu, który nadaje konstrukcję. 15:55 Bardzo charakterystyczne, wszystkie z tych zabawek w stylu art deco. 16:01 Mamy tutaj na przykład narciarza, mamy baletnicę,  16:07 mamy nawet kominiarza w białym uniformie. To rzadkość. No ale jak zima, to zima. 16:14  16:17 Kolekcja ozdób choinkowych Zbiorów Rodziny Sosenków to setki baniek, 16:22 setki różnych motywów. 16:25 Najwcześniejsze to jeszcze te z pierwszej połowy XIX w., jeszcze nie srebrzone wewnątrz. 16:31 Natomiast kolekcja zamyka sie na latach 90. 16:34 Są to zarówno polski, PRL-owskie bańki z drugiej połowy XX w. jak i bańki z lat 90. 16:42 To bańki produkcji amerykańskiej, firmy Christopher Radko Ornaments. 16:47 Wyjątkowo ciekawe motywy, luksusowo wykonane, między innymi zdobiły Biały Dom, 16:54 znajdują się też w naszej kolekcji. Są na prawdę wyjątkowe. 16:57 Część produkcji baniek Christophera Radko odbywała sie w Polsce, w polskich hutach 17:02 i nigdy nie zapomnę otwarcia takiego mini butiki-sklepu bożonarodzeniowego,  17:07 który miał miejsce na parterze Pałacu pod Baranami. 17:10 Tam w bajkowej aranżacji, na ogromnych czterech choinkach wisiały najpiękniejsze bańki jakie widziałam w życiu, 17:19 właśnie w tamtych latach, latach 90. 17:22 Otwarcie tego przepięknego sklepu było  bardzo huczne i bardzo piękne. 17:28 Goście po prezentacji tego przepięknego sklepu udali się dorożkami do Teatru Słowackiego, 17:34 gdzie odbywał się bankiet, na prawdę w amerykańskim stylu.  17:38  17:41 Tak szeroka i bogata kolekcja, która dostarcza bezcennego materiału 17:47 jakimi są własnie ozdoby choinkowe, jest wspaniałym źródłem wiedzy o historii tego ornamentu. 17:53 Mamy tu do czynienia właśnie z różnymi epokami, różnymi stylami. 17:58 Czym sie w takim razie różniły najwcześniejsze bańki i najwcześniejsze ozdoby, 18:03 czy można w jakis sposób pokazać styl tego wynalazku? 18:10 To jest zagadnienie na pewno zabrałoby nam bardzo wiele czasu. 18:15 Wydaje mi się, że najlepszą egzemplifikacją różnic będą te dwie różne figurki, 18:24 które zawieszało się na choince. 18:26 Ozdoba wykonana w latach 30\. XX w. jest wykonana z filcu kolorowego, 18:34 przyprawione ma naturalne włosy, ale widać, że juz jest bardzo nowocześnie ubrana. 18:40 Druga postać to jest postac Hucułki. Bardzo precyzyjnie wykonana, bardzo realistycznie. 18:48 To jest o tyle ciekawe zjawisko, że na przełomie XIX/XX w. starano się 18:54 uwiecznić wszelkie mniejszości narodowe, m.in. Hucułów, Romów, Żydów, Łemków itd. 19:03 I to były postacie, które często utrwalano, ponieważ stroje ludowe były jak gdyby pod ochroną. 19:13 Na pewno przy tych egzempalarzach możemy powiedzieć, że tancerki są w stylu art deco. 19:19 Faktycznie jest tu pewna geometryzacja formy, nawiązanie do stroju z tej epoki okresu międzywojennego, 19:26 też kolorystyka - takie bibuły w kolorze łososiowego różu. 19:30 Szczególnie te dwa przykłady pokazują styl w ornamentach choinkowych.  19:36  19:40 W Krakowie na początku XX w. funkcjonowało Stowarzyszenie Polska Sztuka Stosowana 19:47 i Warsztaty Krakowskie. 19:50 W tych dwóch instytucjach uczono społeczeństwo jak można nowoczesnymi metodami 19:58 zdobić najprostsze nawet przedmioty. 20:02 Powstały właśnie wówczas wspaniałe wzorniki, powstały wspaniałe ozdoby choinkowe, 20:10 nad których rekonstrukcją pracują uczeni z Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. 20:18  W okresie międzywojennym w sklepach z galanterią papierową  20:24 można było kupic gotowe szablony projektowane przez świetnych artystów. 20:30 Ozdoby wycinano w domu według tych wzorów 20:34 ewentualnie przerysowywano i powielano wilokrotnie takie wspaniałe ozdoby 20:44 I to jest jedna z niewielu pozostałości takich ozdób, które nie zostały wykorzystane 20:49 tylko jako gotowe plansze w kolekcji sie znalazły. 20:55 Pozostałe, często bardzo mocno zakurzone, porozrywane, znajdują sie też w naszej kolekcji. 21:04  21:07 W kolekcji ozdób choinkowych znajdują się ornamenty i ozdoby na prawdę wszystkich możliwych kategorii. 21:14 Są popularne, są produkowane masowo, są wykonywane ręcznie 21:20 są luksusowe, są też takie, które stanowią wielki skarb kolekcji. 21:26 Na pewno do takoich wyjątkowych rzadkości należy XIX-wieczny szpic wieńczący choinkę. 21:34 Wykonany ze srebrzonego szkła i oczywiście opleciony srebrnym szychem i to takim bardzo masywnym.  21:42 Jest to wyjątkowa ozdoba ze względu na to, że jej wielkość utrudniała zachowanie jej wtak dobrym stanie. 21:50 Natomiast druga rzecz to polska bombka choinkowa z wizerunkiem Orła Polskiego. 21:56 Dostałem ją w prezencie od zaprzyjaźnionego kolekcjonera, 22:00 który mimo, że bardzo dużo pieniędzy za nią zapłacił, to nie żałował i podarował naszym zbiorom. 22:10  22:13 Wiedza o tym jak wyglądała choinka, jak była ubrana pochodzi po pierwsze z literatury.  22:22  Czytamy pamiętniki najrózniejsze. Po drugie stare fotografie i pocztówki pokazują choinki. 22:30 Ale takie piękne kartoniki reklamowe, tu akurat cukierni Antoniego Hernicha z Wadowic. 22:40  On wykonywał pierniki cieszyńskie, tak je nazywano i sprzedawał również świece. 22:49 Ta firma była na tyle bogata, że mogła sobie pozwolić na  przepięknie złocone, 22:55 ilustrowane reklamówki, w których czytamy sobie co na choince można było powiesić. 23:05 A więc: "Cukiernki na drzewko, piankowe i likworowe - 1,40 korona za funt, 23:12 ciastka na drzewko piankowe, migdałowe, czekoladowe, orzechowe - 1 korona za funt." 23:20 Ale też sama ilustracja na kazdym z tych kartoników jest wyjątkowa. 23:27 Na jednym widzimy jest Czerwony Kapturek 23:30 na drugim Dobosz, czyli postacie bajkowe.  23:35  23:37 Jakie wspomnienia wiążą się z naszą bieżanowską choinką i jakie zapamiętałeś ozdoby? 23:44 Bieżanowska choinka po pierwsze była ubierana wielopokoleniowymi resztkami ozdób, 23:53 dlatego, że każdy rok powodował, że jakas jedna, dwie, trzy ozdoby 24:00 ulegały zniszczeniu. Jakieś bańki się rozbiły. 24:06 Co roku w gorszej kondycji było oświetlenie choinkowe na takie nietypowe bardzo żaróweczki podłużne, 24:15 To wszystko uzupełniane było przez bieżąco wieszane słodycze, 24:23 między innymi takie bardzo długie słodkie cukierki walcowatego kształtu. 24:31 Natomiast istotne było też to, co było pod choinką, 24:37 bo wszyscy brali udział w ubieraniu choinki - robiliśmy łańcuchy, robiliśmy najróżniejsze ozdoby, 24:45 natomiast pod choinka za każdym razem było coś nowego 24:49 no i trzeba było sie cieszyć jak najbardziej, skromnymi w prawdzie, ale zawsze prezentami, które Aniołek przynosił. 24:59 Część ozdób robiliśmy sami i to robiliśmy z czegoś wyjątkowego, 25:02 dlatego że mama jednego z kolegów pracowała w wytwórni bombek choinkowych 25:10 i z tej wytwórni przynosiła końcówki odcinane po wydmuchaniu bańki. 25:19 One były zawsze na końcu pomalowane albo na różowy, nibieski, zielony, zółty kolor 25:26 `Myśmy przewlekali te długie jak cygarniczki, jak takie lufki do palenia papierosów elementy 25:36 Nawlekaliśmy na sznurek, a między tymi elementami umieszczaliśmy papierowe kokardki, 25:46 albo chlebowe cukierki kolorowane burakiem. 25:51 Taka samodzielna praca. Mierzyliśmy ile metrów jeszcze tego można nanizać. 25:59 Wydawałoby się, że to sa takie bardzo krótkie elementy potrzebne do choinki 26:06 a de facto to trzeba było wiele, wiele metrów łańcuchów nanizać żeby owinąć całą choinkę. 26:15  26:18 Wzmocnieniem przekazu i wiedzy na temat tradycji bożonarodzeniowych  26:24 są pocztówki i zdjęcia. Jest to rodzaj ikonograficznego archiwum, 26:29 czyli takiego, które pokazuje obrazy jak dawniej wyglądały święta. 26:33 Pocztówki wykonywano w technice zarówno fotograficznej, ale też malarskiej. 26:39 Wizerunki te pokazują nie tylko wygląd choinki, ale też stroje, które nosiły dzieci, 26:45 umeblowanie, cały sztafaż, czyli to co sie znajdowało w sąsiedztwie choinki. 26:50 Również prezenty, czyli zabawki. 26:53 Pocztówki niezależnie od czasu kiedy powstały 26:57  prezentowały najbardziej charakterystyczne zabawki jakie znajdowano pod choinką. 27:05 Na początku XX w. jeszcze dominowały kolejki i lalki 27:11 Potem nagle rozwój komunikacji samochodowej spowodował, że coraz więcej 27:17 pojazdów samochodowych zaczęło się pojawiać. 27:22 Zaczęły się również pojawiać samoloty - jeszcze większa nowoczesność. 27:28 Także nawet lekceważone przez wiele osób pocztówki powojenne  27:33 pokazują, że w kosmos też można było polecić z choinką i pod choinką znaleźc odpowiednio nowoczesne zabytki.  27:44  27:46 Dlaczego sdecydowałeś się na właczenie właśnie ozdób choinkowych, baniek 27:51 i na przykład podstaw pod choinkę do kolekcji zabawek? 27:55 To gdzies jedno z drugim się łączy, ale jakie były Twoje emocje z tym związane? 28:00 Przede wszystkim można powiedzieć, że to jest wyższa świadomość kolekcjonerska, 28:06 czyli świadomość tego, że jeżeli nie znajdzie się osoba, 28:10 która zacznie dbać o te przedmioty to one ulegną zaprzepaszczeniu całkowitemu. 28:17 Każde przeprowadzki, każde nabywanie nowych ozdób powoduje,  28:23 że eliminowane sa te starsze, zabrudzone, zniszczone, ale jednak bardzo, bardzo ważne. 28:32 Dla wielu rodzin ozdoby choinkowe sa czyms w rodzaju relikwii. 28:38 To są rzeczy, o których absolutnie nie wolno zapominać, nie wolno ich wyrzucić 28:44 nie wolno ich zniszczyć. Nawet jeżeli nie są eksponowane. 28:48 Ważne jest to, że emocje, uczucia, serce, które zawsze drży na wspomnienia z dzieciństwa 28:59 to jest to, co decyduje o miłości do przedmiotów, miłości do tych zabawek, 29:06 które towarzyszyly naszemu dorastaniu. 29:09  29:12 Jako historyk sztuki dostrzegam różnorodność stylów, dokumentacje pewnych wątków, 29:19 świetne archiwum i duży zespół obiektów, który daje możliwości porównywania. 29:26 natomiast jako córka kolekcjonera zachwycam się pieknymi motywami  29:31 mam wrażenia różnych przeżyć sentymentalnych, które kojarzę z dzieciństwa. 29:38 Niektóre wzory, niektóre motywy, które samodzielnie wieszaliśmy na choince. 29:43 Dostrzegam niesamowite piękno,niesamowite ciepło róznych historii ludzkich, 29:49 ale tez tych osobistych, naszych domowych. 29:51 Zapytajmy w takim razie mojego tatę jaka jest rola tej kolekcji? 29:57 Jak Ty ja oceniasz? 29:59 Ta kolekcja jest wazna między innymi dlatego, że ona już jest. jest bardzo duża i nadal się rozrasta. 30:08 Szczerze mówiąc to większość nowych nabytków to sa dary, które dla nas są niezwykle ważne, 30:15 dlatego że świadczą o tym, że ktos zrozumiał nasze przesłanie. 30:21 Że jednak trzeba zachowywac dla potomnych to co nasi przodkowie nam przekazali. 30:29 I to, że ta kolekcja uzupełniana jest, poszerzana, to daje też bardzo dużą dodatkową wiedzę. 30:37W naszym zbiorze są zarówno zabawki choinkowe projektowane 30:43 przez wybitnych artystów, ale też probione przez osoby związane z Radą Głwną Opiekuńczą. 30:52 Rada Główna Opiekuńcza to był specjalny organ, który funkcjonował 30:58 w czasie pierwszej i  drugiej wojny światowej 31:00 i w czasie drugiej wojny światowej pewna głuchoniema krakowianka 31:07 wykonywała ozdoby, które sprzedawane na tzw. wolnym rynku przynosiły fundusze dla RGO. 31:16 Nie tylko sama kolekcja w naszym zbiorze, ale nawet narzędzia, półfabrykaty 31:22 i projekty. Tak samo zabawki projektowane przez panią Szyszko-Bohusz,  31:28 żonę słynnego architekta, Adolfa Szyszko-Bohusza, 31:31 ona też z Radą Główną Opiekuńczą współpracowała, więc  już te dwa zespoły zabytków 31:39 są dla nas niezwykle ważne, dlatego że dokumentują historię generalnie mało znaną Polakom. 31:48 Jestem świadoma tego, że jest kolekcjonerstwo ozdób choinkowych. 31:53 Najczęściej te kolekcje, które są najmłodsze skłądają się z obiektów powojennych 32:00 Obiekty pochodzą z zasobów pokolenia poprzedzającego kolekcjonera 32:05 inajczęściej tak się zdarza. 32:07 Nasza kolekcja posiada obiekty już z połowy XIX w., te szklane 32:13 i znacznie wcześniejsze jeżeli chodzi o inne techniki. 32:17 Mamy tu do czynienia z dziedzictwem, z zasobem pokazującym historię polskich 32:23 ornamentów choinkowych i ozdób choinkowych sięgających czasem nawet  dziesięc pokoleń wstecz. 32:30 Mówimy tu więc o pewnej ciągłości, różnorodności motywów, 32:34 o możliwości datowania, porównywania. 32:37 O różnych aspektach właśnie tej naszej polskiej choinki. 32:41  32:45 Ta kolekcja to są dwa aspekty. Jedno to jest zapis uczuć, zapis emocji 32:53 ludzi, którzy wychowywali się z tymi przedmiotami, 32:58 natomiast druga, już z punktu widzenia dorosłego i bardzo doświadczonego kolekcjonera 33:06 to jest wartośc dokumentalna, historyczna. 33:10 To, że to jest zapis dziedzictwa kulturowego, fragmentu oczywiście i niezwykle istotnego, 33:18 związanego z wychowaniem i dzieciństwem. Choć nie tylko dotyczy dzieci, 33:27 bo dorośli tez z tymi emocjami, z tym dopasowywaniem się, nie tylko do warunków rodzinnych  33:35 ale tez do stylu w jakim przezywamy te święta. 33:41 Styl, który rodzi się aktualnie, styl który rózni te przedmioty od przedmiotów, 33:48 które były przed nimi, a na pewno następne jeszcze bardziej się będą różniły. 33:56 Więc podejmowanie sie kolekcjonowania przedmiotów, które są wyjątkowo trudne w utrzymaniu, 34:03 konserwacji, przechowywaniu, to jest na prawdę rola takiego kolekcjonera, 34:10 który ma pełną świadomość swojej roli w społeczeństwie. 34:18  Enter your transcript here... Quick tips: - Ctrl+I adds italic formatting and Ctrl+B adds bold formatting. - Press ESC to play/pause, and Ctrl+J to insert the current timestamp.