DANE KONTAKTOWE
DANE TELEADRESOWE
Wyrażam zgodę na przetwarzanie i przetrzymywanie moich danych osobowych niezbędnych do korzystania z materiałów serwisu przez NID zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 29.08.1997r. (Dz. U. Nr 133, poz. 883).

PRZYPOMNIJ HASŁO

INFORMACJE OGÓLNE

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

    DLA WŁAŚCICIELI I ZARZĄDCÓW

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

      DLA SPECJALISTÓW

      Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

        << < KALENDARIUM / 2012 / KWI > >>

          DZIEDZICTWO
          KULTUROWE W REGIONACH

          mapa WYBIERZ WOJEWÓDZTWO
           
           
           
          XIV Międzynarodowy Festiwal Najstarsze Pieśni Europy
          2013.09.24

          XIV Międzynarodowy Festiwal Najstarsze Pieśni Europy

          Tegoroczna edycja Międzynarodowego Festiwalu "Najstarsze Pieśni Europy" odbędzie się w dniach 3-5 października br. pod hasłem "Tradycyjne pieśni karnawałowe".  Patronat nad wydarzeniem objął Narodowy Instytut Dziedzictwa.

          Od Portugalii po Ural, we wszystkich skupiskach wiejskich Europy w górach, na nizinach i wyżynach nad rzekami i jeziorami, na bagnach i piaskach czas zimy był czasem zamierania życia. Z niepokoju i trwogi o życie powstawały obrzędy mające funkcję podtrzymania wegetacji w naturze. Dlatego  w kulturach tradycyjnych karnawał był głównie związany z czasem przyrody. Korowody kolędnicze, widowiska, pieśni, tańce, muzyka, życzenia, podarunki były częścią obrzędów, a uczestnicy zakładając kostiumy i maski wcielali się w postacie nawiązujące w wyobrażeniach ludowych do postaci z tamtego świata. Nadawało to kolędnikom, uczestnikom zapustów i innych obrzędów status pośredników pomiędzy tym i tamtym światem, a ich zachowanie związane było z wegetacją i płodnością i miało charakter magiczny. Ich funkcją  było przezwyciężenie śmierci i powołanie nowych sił witalnych. Stąd feria kolorowych strojów, ruch, głośna muzyka i obecna symbolika erosa i thanatosa. Czas karnawału odtwarzał chaos poprzedzający stworzenie naszego świata. Wraz z wiosną nadchodził nowy porządek, następował powrót do  kosmicznego ładu. Świat stawał się na nowo, wzmocniony energią zaczerpniętą z karnawału. Innym momentem w którym występowały elementy karnawału był obrzęd wesela. Po oczepinach pojawiała się w izbie grupa przebierańców, których strój, postaci jak i nierzadko prowokacyjny sposób zachowania miały podkreślić nadejście nowego stanu/porządku jakim była przemiana dziewczyny w kobietę. 

          Mnogość pieśni karnawałowych i form inscenizacyjnych w całej Europie była tak duża, że trudno byłoby je pokazać  nawet  w ciągu tygodniowego festiwalu. Stąd decyzja się by zaprezentować cztery różne tradycje: litewską, rosyjską, włoską i polską. Obok koncertów prezentowane będą filmy etnograficzne poświęconych tej tematyce.

          W 2011 w ramach festiwalu „Najstarsze Pieśni Europy” zostało zainicjowane seminarium „Nowe problemy starej muzyki” podczas którego podejmowane są problemy związane ze zmianami kulturowymi zachodzącymi w kulturach tradycyjnych oraz problemy związane z rekonstrukcją muzyki tradycyjnej. Tematem tegorocznego seminarium są efekty realizacji kilkuletniego programu badawczego  „Nowe życie starych pieśni” realizowanego we wsi Posierenie na południu Rosji przez zespół Warszawa Wschodnia pod. kierownictwem Justyny Piernik. 

          Informacja o seminarium: [tutaj]

          A wieczorami odbywają się  jak zwykle na Noce Tańca.

          Program Festiwalu:
          Program

          Więcej informacji na stronie http://npe-festiwal.pl/