DANE KONTAKTOWE
DANE TELEADRESOWE
Wyrażam zgodę na przetwarzanie i przetrzymywanie moich danych osobowych niezbędnych do korzystania z materiałów serwisu przez NID zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 29.08.1997r. (Dz. U. Nr 133, poz. 883).

PRZYPOMNIJ HASŁO

INFORMACJE OGÓLNE

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

    DLA WŁAŚCICIELI I ZARZĄDCÓW

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

      DLA SPECJALISTÓW

      Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

        << < KALENDARIUM / 2012 / KWI > >>

          DZIEDZICTWO
          KULTUROWE W REGIONACH

          mapa WYBIERZ WOJEWÓDZTWO
           
           
           
          MATERIAŁY EDUKACYJNE
          Rozgryźć dziedzictwo – podręcznik

          Rozgryźć dziedzictwo – podręcznik dobrych praktyk upowszechniania dziedzictwa i edukacji o dziedzictwie kulturowym.

          Podręcznik, który podpowiada przepisy, podaje receptury, instruuje a przede wszystkim inspiruje co zrobić, by przygotować „smakowity” i pełen wartości odżywczych projekt w zakresie edukacji o dziedzictwie kulturowym. To książka pełna pomysłów, przygotowana w oparciu o przykłady z różnych zakątków świata: m. in. chłodnej Islandii i gorącej Ameryki Południowej, szacownej Wielkiej Brytanii i temperamentnej Hiszpanii, wielokulturowych Stanów Zjednoczonych Ameryki i niemniej barwnej Europy Środkowej. Składa się z trzech części: Dziedzictwo od kuchni, Edukacyjne menu, Dania do wypróbowania. Jest pomyślana jako użyteczne narzędzie dla edukatorów, animatorów kultury, nauczycieli, pracowników instytucji kultury, pracowników samorządu terytorialnego, pasjonatów, właścicieli i użytkowników zabytków, idealistów i tych już nieco zniechęconych, praktyków, którzy niejeden projekt mają już za sobą i amatorów, którzy dopiero zaczynają przygodę z edukacją i dziedzictwem, dla tych z dużym zapleczem i tych zdanych na własne siły, dla tych którzy chcą mówić o obiektach z wielką historią w tle i tych, którzy chcieliby zrobić coś niemal z niczego.

          Wydawca: Narodowy Instytut Dziedzictwa
          Opracowanie: Fundacja Plenerownia
          Tekst: Katarzyna Zarzycka
          Korekta: Monika Ślizowska
          Projekt graficzny i skład: Barbara Łepkowska
          Współpraca merytoryczna: Marta Graczyńska, Piotr Idziak, Barbara Łepkowska, Marta Sztwiertnia

          Do pobrania:

          Okładka.jpg

          Rozgryźć dziedzictwo - Podręcznik dobrych praktyk.pdf

          ----------------------------------------------------------------------------------------------
          Materiały edukacyjne  dla szkół w zakresie dziedzictwa kulturowego

          W 2015 roku Narodowy Instytut Dziedzictwa w ramach Krajowego Programu Ochrony Zabytków  i Opieki nad Zabytkami na lata 2014−2017 zrealizował pierwszą edycję konkursu na opracowanie materiałów edukacyjnych  dla szkół w zakresie dziedzictwa kulturowego. Konkurs skierowany był do nauczycieli, animatorów i popularyzatorów kultury, edukatorów muzealnych i pracowników sektora kultury. Celem konkursu było opracowanie materiałów edukacyjnych dla szkół w zakresie dziedzictwa kulturowego, które pozwolą zwiększyć efektywność systemu upowszechniania wiedzy o dziedzictwie i jego wartości.

          Nagrodzone projekty mogą aktywnie przyczynić się do wykształcenia wśród uczniów przekonania o konieczności zachowania zabytków i innych elementów dziedzictwa. Wybrane scenariusze stanowią użyteczne  i zgodne z dobrymi praktykami nowoczesnej edukacji materiały dydaktyczne, umożliwiające wprowadzenie właściwych i adekwatnych treści do systemu edukacji formalnej, dzięki czemu w procesie kształcenia ogólnego szkoła ma stać się miejscem przekazu dziedzictwa kulturowego.


          Wszystkie zgłoszone do konkursu prace prezentowały wysoki poziom poznawczy, dydaktyczny i plastyczny.  Wiele z nich to gotowe scenariusze, konspekty zajęć, cykle edukacyjne, prezentacje i gry edukacyjne, niektóre z nich opierały się na rozwiązaniach multimedialnych. W nadesłanych pracach znalazły się materiały dotyczące dziedzictwa pojmowanego ogólnie oraz takie, które skupiały się na wybranych aspektach dziedzictwa regionalnego.

           Spośród nadesłanych prac jury postanowiło nagrodzić 9 projektów:

          1.    Multiregion, czyli jak nauczać o Żuławach – Stowarzyszenie Miłośników Nowego Dworu Gdańskiego – Klub Nowodworski,
          2.    Dziedzictwo kulturowe to rzecz do myślenia, nie tylko do konserwacji - Edyta Bukowska
          3.    Pamięć przeszłości – Alina Ślimak
          4.    Młoda Polska krakowska – Dariusz Martynowicz
          5.    Przenośne centrum interpretacji – Katarzyna Zarzycka, Barbara Łepkowska
          6.    Geny kultury – Zygmunt Piórkowski
          7.    Cykl lekcji integrujący język polski i historii w gimnazjum – Dorota Bielawska
          8.    O dziedzictwie – Magdalena Ankiewicz-Kopicka
          9.    Błękitne złoto Ziemi Kamiennogórskiej – Joanna Bodzek


          Zachęcamy nauczycieli, edukatorów, animatorów kultury do korzystania z gotowych scenariuszy!

          Scenariusze:

          Seria: Geny kultury, Zygmunt Piórkowski

          scenariusz
          prezentacja

          Seria: Cykl lekcji integrujący język polski i historii w gimnazjum, Lekcja: Gall Anonim, Kadłubek, Długosz... A teraz my! - Dorota Bielawska
          scenariusz

          Seria: Cykl lekcji integrujący język polski i historii w gimnazjum, Lekcja: Wehikuł czasu, czyli do czego przydają się zabytki? - Dorota Bielawska
          scenariusz
          prezentacja

          Seria: Błękitne złoto Ziemi Kamiennogórskiej, Lekcja:  „Lniana codzienność”, czyli życie śląskich tkaczy – Joanna Bodzek
          scenariusz

          Seria: Błękitne złoto Ziemi Kamiennogórskiej, Lekcja:  Ocalić od zapomnienia, czyli niezwykła historia zwykłej rośliny – Joanna Bodzek
          scenariusz

          Seria: Błękitne złoto Ziemi Kamiennogórskiej, Lekcja:  Od błękitnego złota do perły baroku – krzeszowski quest – Joanna Bodzek
          scenariusz

          Seria: Młoda Polska krakowska, Lekcja:  „A to Polska właśnie” – Wyspiański jako krytyk narodowych wad – Dariusz Martynowicz
          scenariusz

          Seria: Młoda Polska krakowska, Lekcja:  Art Nouveau! Szlakiem krakowskiej secesji – Dariusz Martynowicz
          scenariusz

          Seria: Młoda Polska krakowska, Lekcja:  Biografia nie musi być nudna. Życie i twórczość Stanisława Wyspiańskiego – Dariusz Martynowicz
          scenariusz

          Seria: Młoda Polska krakowska, Lekcja: Mały i wielki zarazem… – Dariusz Martynowicz
          scenariusz

          Seria: Pamięć przeszłości, Lekcja: Dziedzictwo kulturowe – pamięć przeszłości– Alina Ślimak
          scenariusz

          Seria: Pamięć przeszłości, Lekcja: Dziedzictwo kulturowe – podróż w czasie – fotografia – Alina Ślimak
          scenariusz

          Seria: Pamięć przeszłości, Lekcja: Dziedzictwo kulturowe w terenie – pamięć przeszłości – Alina Ślimak
          scenariusz

          Seria: Pamięć przeszłości, Lekcja: Prezentacja: nasze dziedzictwo kulturowe – pamięć przeszłości – Alina Ślimak
          prezentacja